Monday, June 25, 2012

Selamat tinggal sunan musafir

ilustasi dari Khaled Azemi sebagai penerima Anugerah I-AKRAM 2012


Selamat tinggal sunan musafir
ucapan yang agak pilu diucapkan, akhirnya yup,, akhirnya cerita laksamana sunan tiba ke pengakhirannya, sunan musafir pelengkap kepada 6 buah novel cerita cinta terulung, 
sunan musafir lambang cinta sunan lambang cinta sang ratu

Cinta Sang Ratu
Laksana langit mencengkam purnama
Ibarat mutiara di lautan biru
Saujana mata memandang
Seluas langit terbentang
Takala cinta berbisik
Suaranya memuji TUHAN
Apabila rindunya terusik
Rasulnya jadi pilihan
Sampai masanya cinta jadi taruhan
Sang Ratu menjadi impian

Bagi saya apabila tamat membaca novel sunan musafir, ia merupakan satu kepuasan, tersenyum membayangkan, namun terselit juga rasa pilu, tamat sudah satu penantian, satu perakhiran bagi kisah ini,
adakah akan wujud lagi cerita sebegini oleh penulis ini? persoalan yang kita sendiri tak mampu menjawabnya. 

saya pecaya kebanyakan daripada peminat kisah laksamana sunan ini rata-ratanya jatuh cinta dengan saifudin tika kisah bagaikan putri keluar di pasaran, saya juga bergitu, kisah novel RAM seringkali mebuatkan seperti saya juga berada disitu, dan bila terlalai hingga sampai waktu solat, kata-kata laksamana sunan mengigatkan kita.. hebat sekali RAM menitipkan kata-kata dakwah selain berhibur.. ^__^, 

saya suka pada pengakhiran sunan musafir bila mana, Sunan terasa penat sekali mahu tidur dan sang ratu mengalirkan air mata, saat itu saya rasa ohh, disini pengakhiran cerita ini, kelakar bilamana saifudin membuka matanya kembali.. dan macam biasa, Mati itu pasti, hidup inshaallah, saifudin tidak diberitahu secara terang mengenai ajalnya tapi kita dapat bayangkan happy ever after dan kemudian kematian yang pasti mengetuk pintu setiap yang hidup, dan hayani masih lagi gadis abad 21 yang hidup dengan kenangan yang tak sudah...

hemmm...... tak sabar rasanya menunggu hasil tulisan RAM lagi nanti, harap ALLAH pemudahkan segalanya buat novelis saya ini.. Inshaallah


notasampingan: mencari novel ini di pwtc sehingga kehilangan sebuah laptop yang penuh gmbar yg tidak penah dicuci atau punya softcopy lain,tapi tak dpt sbb dah abis. berbaloikah?? haha,, redho dan memaafkan,, itu kan lebih baik,,



No comments: